Det som från början var människor ute på joggingrunda eller en mindre grupp som samlades för ett lopp har blivit en kommersiell angelägenhet omgiven av miljonbelopp. Det har blivit en industri som innefattar både underhållningsbranschen såväl som organisationer, företag, försäljningsevents med mera.
Löparkulturen har blivit spännande
Löparkulturen har blivit en kommersiell industri där löparna både är idrottsstjärnor och rockstjärnor samtidigt. Resandet är en stor del av utvecklingen inom löparkulturen. Utrustning har utvecklats, materialet har utvecklats, sponsorer satsar stenhårt. Press och media presenterar storartade och färgstarka löparinsatser, och man får också tips hur man ska träna och vad som händer med kroppen. Det finns många sidor online som pratar upp löpning, uppladdning, gemenskap och ungdomsträning.
Livsstil
Maratonlöpning är en livsstil, både som elitlöpare och motionslöpare. Alla kämpar med olika målsättningar, för en bättre fysik eller för bättre tider. Kampen är densamma för alla. Det är en hälsofrämjande livsstil med inslag av folkfest, vilket gör det attraktivt för yngre att börja med den. Stjärnglans drar till sig nya utövare hela tiden – tänk att få stå där som hyllad segrare. Många maratonlöpare med stjärnstatus har inspirerat många att börja med maraton.